Aditiva filtrů pevných částic

Aditiva filtrů pevných částic používají pouze vozidla koncernu PSA (a některé příbuzné motory u Fordu a Volvo) a dále pak nejstarší modely VW group. Aditiva jsou bezpodmínečně nutná pro spalování sazí ve filtru během aktivních regenerací. Bez jejich pravidelného doplňování se tedy neobejdete.

 

Sklad výfuků a DPF

 

POZOR – neplést aditiva pro DPF s AdBlue (močovina), které se využívají pro činnost SCR katalyzátoru a snižování emisí oxidů dusíku. Přímo s činností DPF filtru AdBlue nesouvisí. Více o AdBlue viz ZDE

Které automobilky aditiva pro DPF používají?

  • Aditiva pro PSA a příbuzné motory (Ford-Mazda-Volvo) jsou prodávány pod obchodním názvem EOLYS. Přímo u PSA (Peugeot a Citroen) je najdete u všech modelů koncernu s DPF filtrem, snad jen s výjimkou motoru 2.2 HDi pocházejícího od Fordu. Ale pozor, existuje několik typů těchto EOLYS aditiv a nelze je míchat (až na jednu vyjímku - viz tabulka).
  • U koncernu VW se aditiva týkají jen těchto modelů - Škoda Superb I., VW Passat (3B), VW Touareg I., Phaeton a Sharan I. a aditivum existuje pouze jedno – SATACEN 25. Tedy nelze udělat chybu.

K čemu aditiva vlastně slouží?

Snižují zápalnou teplotu sazí ve filtru. Aditiva se doplňují do samostatné nádržky. Následně dochází automaticky k jejich správnému smísení s naftou. Během aktivních regenerací je pak možné díky nim zapálit saze při mnohem nižších teplotách, než by tomu bylo bez jejich přispění. Vše díky chemickým sloučeninám na bázi tekutých kovů (oxidy ceru nebo železa).

Nevýhodou tohoto systému spalování sazí je velká tvorba popela a rychlejší zaplnění filtrů oproti konvenčním způsobům systémů DPF bez aditiv. DPF filtry používající aditiva tak mají výrazně kratší živostnost než konvenční systémy.

Systém dávkování aditiv a případné ignorování doplnění jejich stavu pak může pěkně pozlobit. Pokud Vás palubní diagnostika upozornění na nedostatek aditiv, vždy se snažte je co nejrychleji doplnit a pokud možno vždy v celém objemu nádržky, jinak systém doplnění ani nezaznamená a regenerace nebude umožněno spustit! DPF se následně ucpe. Často zlobí i čidla sledující hladinu aditiv.

Jaké konkrétní aditivum mám použít do svého vozu?

  • U koncernu VW je to jednoduché. Existuje pouze jeden typ a to SATACEN 25 – viz náš eshop ZDE
  • U motorů pocházejících z koncernu PSA je to už složitější. Existuje více generací systému řízení DPF a tím i více typů tzv. EOLYS. Přímo u PSA existují 4 typy, ale dají se sloučit do 3 typů, které i vyrábí originální výrobce i pod značkou Walker. Vše viz tabulka níže.
  • Tato tři EOLYS ADITIVA NENÍ MOŽNÉ MEZI SEBOU MÍSIT, jinak nebude systém DPF správně fungovat!
  • Správné aditivum je odvislé od roku výroby vozidla, ale snadno ho poznáte podle barvy na víčku nádrže, která koresponduje s barvou konkrétního EOLYS aditiva (bílá, zelená a modrá) – viz tabulka.

 

Jak provést výměnu DPF aditiv? 

  • Výměna není v domácích podmínkách není úplně jednoduchá a pro její realizaci je potřeba mít diagnostiku pro vynulování počítadla kilometrů řídící jednotky.
  • Proto doporučujeme ji spíše svěřit odbornému servisu.

 

Sklad výfuků a DPF