Emisní zóny v Evropě a omezený vjezd do center desítek měst a oblastí v německu a rakousku
Jedete do Rakouska nebo do Německa a nemáte zánovní vozidlo? Mějte se na pozoru. Za posledních 5 let došlo k zásadnímu rozšíření a zpřísnění omezení vjezdu emisně nevyhovujících vozidel do center již více než 80 německých měst a v Rakousku 13 oblastí včetně Vídně. Bez emisní známky by se Vám vjezd mohl hodně prodražit. Známka je ale pouze administrativní nutnost. Mnohem horší je, pokud Policie v těchto zemích vezme podezření, že Vaše vozidlo není v pořádku.
Stačí trochu kouře nebo špinavá koncovka od sazí u novějšího vozidla a pojedete s nimi nuceně do nejbližšího nasmlouvaného servisu, kde Vás otestují. Nesplníte a potom je jedno jakou máte na skle plaketu. Auto zde necháte opravit nebo si voláte do ČR pro odtah. A samozřejmě Vás čeká tučná pokuta. Sci-fi? Nikoliv. Již běžná realita, speciálně v Rakousku již docela častá a zaměřené právě hlavně na řidiče „višegrádu“.
V tomto článku se ale věnujme pouze emisním zónám nikoliv stavu vozidlu při cestě do zahraničí. Pokud máte platnou technickou (tedy prošli jste i legálně Měřením emisí) a Vaše vozidlo je vybaveno DPF a ten je v pořádku, nemáte se čeho obávat. Stačí pak abyste měli vylepenou správnou známku, pokud pojedete přes emisní zónu v dané zemi.
1. Kde potřebuji emisní známku?
Nejlepším zdrojem informací v oblasti emisních zón pro všechny řidiče po evropských zemích a jejích metropolích je tato stránka - http://urbanaccessregulations.eu/ Zde najdete seznam všech evropských měst a oblastí, kde platí nějaké emisní omezení pro vjezd. Na této stránce lze vpravo nahoře lze nastavit i češtinu. My se detailně zaměříme pouze na sousední Rakousko a především Německo, kde se emisním zónám nevyhne téměř nikdo, kdo sjede z dálnice do center měst, ale už i mimo centra v celých rozsáhlých oblastech!
A. Německo – omezení se týká všech vozidel
- V Německu se omezení týká nejen nákladních vozidel, ale i VŠECH OSOBNÍCH VOZIDEL!
- Pro vjezd do více než 80 emisních zón větších měst i celých souměstí je téměř vždy potřeba pouze nejvyšší zelená emisní známka č.4 – detaily viz dále
- Při vjezdu do emisních zón musí být označena všechna vozidla, i zcela nová!
- Přesný seznam německých měst s omezením vjezdu s nutností mít vylepenou emisní plaketu naleznete bez dalšího hledání ZDE Jedná se ale v podstatě o naprostou většinu velkých měst a POZOR! Dnes už nejde jen o samostatná města, ale i celá „souměstí“ a jejich okolí, takže je téměř nemožné se jim jakkoliv vyhnout. Například jde obrovskou oblast v okolí Dortmundu, Essenu, Duisburgu atd. ale i 3 další oblasti.
B. Rakousko – omezení se týká nákladních vozidel, ale i osobních vozidel kombi kategorie N1 (bývalé služební vozy)
- Emisní zóny byly zavedeny teprve nedávno – od 1.1.2015
- V tuto chvíli je emisní zóna vyhlášená ve 13 oblastech a úsecích včetně Vídně a okolí. Seznam viz ZDE
- V Rakousku se omezení zatím týká pouze nákladních vozidel, v blízké budoucnosti se ale dotkne i osobních vozidel. Nicméně POZOR. I pokud máte běžný osobní kombík, ale ve velkém TP označený jako kategorii N1 (dřívější česká legislativa kvůli možnému odpočtu DPH), měli byste si také plaketu pořídit. V reálu by rakouská Policie byla snad benevolentní, ale spoléhat na to nelze.
2. Je Vaše vozidlo oprávněné získat emisní známku?
Ze všeho nejdříve potřebujete vědět jakou emisní normu vlastně splňuje vlastně Vaše vozidla. Orientačně to zjistíte podle roku výroby vozidla v tabulce níže. V reálu se to ale může o pár let lišit z důvodu jiného modelového roku a roku prodeje. Např. Ford Focus II. 1.6 TDCi s rokem výroby 2011 by měl být již s normou EURO 5, ale může mít pouze EURO 4.
Tabulka pro orientační zjištění nárokované emisní známky
Orientační tabulka pro zjištění emisní normy Vašeho vozidla podle roku výrobu a související nárokované emisní plakety, a tím případné možnosti vjezdu do emisních zón v Německu a Rakousku. Jen zeleně označená vozidla mají v Německu vjezd povolen (vyjimečně i žlutá). V Rakousku pak všechna od EURO 1 (včetně) a výše. V Rakousku se omezení a povinnost označování zatím týká jen nákladních vozidel, ale včetně N1 (tedy i některých kombíků). V Německu úplně všech. I zcela nových. Jinak Vás čeká velká pokuta.
Zcela přesně emisní normu Vašeho vozidla zjistíte podle velkého TP. Není to zde jednoduše napsáno, ale je zde uvedeno číslo emisní směrnice EHS/ES (předpisu EHK). Převodník čísla směrnic na konkrétní emisní normu (EURO 1 až EURO 5) naleznete zvlášť pro benzínová a dieselová vozidla v tomto souboru – ZDE. Nenechte se mást částkami v Kč. Soubor sloužil primárně k určení výše platby ekologického poplatku při registraci / převodu v ČR, ale používá stejná data. Nevíte-li si stále rady, řeknou Vám to na dopravním úřadě každé obce s rozšířenou působností, případně v provozovnách české DEKRY, kde si můžete i známky zakoupit. Viz dále. Nebo nám napište. Poradíme Vám.
A. Německo
- Existují 3 emisní známky – viz foto. Tu nejvyšší zelenou mohou získat všechna benzínová vozidla s katalyzátorem – tedy s EURO 1 a vyšší. U dieselových je to přísnější. Zde nejvyšší zelenou mohou dnes získat již pouze vozidla s EURO 4. U vozidel EURO 2 a EURO 3 lze ale emisní známku ještě zvýšit. Viz dále.
- Možnost zvýšení emisní známky u dieselů s EURO 2 a 3 - majitelé dieselových vozidel s EURO 2 a 3 (tedy třeba typicky Škody Octavie I. 1.9 TDi z roku 1997-2004) by ještě mohla zajímat informace, že emisní třídu lze zvýšit! Tedy ze žluté (3) na zelenou (4) dodatečnou montážní pasivního DPF filtru (tzv. retro-fit DPF).
- Po montáži HOMOLOGOVANÉHO PASIVNÍHO FILTRU v servisu a následném vystavení certifikátu (o zvýšení emisní třídy) od některého z českých DEKRA partnerů (jejich seznam ZDE), lze tuto nejvyšší zelenou známku na stejném místě i snadno získat. U nás v DPF-CAT Systems prodáváme pouze takto certifikované filtry.
- Tento pasivní DPF filtr nepředstavuje na rozdíl od klasického DPF z prvo-výbavy vozidla žádnou technickou komplikaci ani do budoucna. Nemůže se totiž ucpat! Je totiž částečně průchozí, nicméně zachycuje a v provozu následně pasivně spaluje cca 50 % částic, proto má montáž skutečně významný ekologický smysl pro všechny obyvatele měst. Filtr zachycuje rakovinotvorné saze a následně je za pomocí katalyzátoru pasivně spaluje.
- Detaily o tomto řešení viz náš web - ZDE. Ceny těchto nových „retrofit“ DPF filtrů viz náš eshop.
B. rakousko
- Existuje 6 typů známek dle emisních norem – v Rakousku je značení poněkud logičtější a odpovídá číslem dané emisní normě. Známky jsou pak ještě doplněny dalšími upřesňujícím znaky označujícími dieselové vozidlo, vybavení DPF filtrem apod. které jsou doplněny dle TP.
- Vjezd pouze od EURO 1 výše – omezení vjezdu do emisních zón se zatím týká pouze vozidel nesplňujících EURO 1, v případě benzínových pouze bez katalyzátoru
- Označování povinné pro nákladní vozidla, ale i pro kombíky N1 – zatím se tedy NETÝKÁ OSOBNÍCH VOZIDEL, ale povinné označování, a tedy nákup plakety se týká i kategorie N, ale i N1! Tedy nejen dodávek, ale i tisíců kombíků, které byly dle starých pravidel kupovány v ČR kvůli odpočtu DPH s přepážkou v kufru a kvůli tomu mají v TP označení právě N1.
- Brzy vjezd pouze od EURO 3/4 – v příštích letech dojde ale ke zpřísnění u dieselových vozidel až na EURO 4 jako je tomu v Německu. Možnost zvýšení emisní známky dodatečnou montáží pasivního DPF filtru (retro-fit) je možné už nyní. Detaily viz výše.
C. Kde získám v ČR emisní známky pro Německo a Rakousko?
- V ČR lze emisní známky pro Německo i Rakousko získat a zakoupit na pobočkách Dekra CZ a.s. – ZDE Podle ikony poznáte, zda konkrétní provozovna prodává známky do obou zemí nebo jen do jedné z nich.
- Pro nákup plakety Vám stačí velký technický průkaz. Cena za nákup plaket se pohybuje kolem 1.000 Kč a trvá 14 kalendářních dnů.
- V případě Německa můžete využít levnější online cestu registrací přímo v Německu a následným zasláním známky do ČR - viz ZDE
- V případě Rakouska můžete pak známku levně (za několik EUR) zakoupit přímo v rakouských servisech.