MotorOvé oleje pro vozidla s DPF

Všechna vozidla s DPF filtrem potřebují speciální motorový olej, který netvoří při spalování popel (trochu oleje se vždy spálí spolu s palivem). V případě použití nevhodného oleje dojde k několikanásobně rychlejšímu zaplnění DPF filtru. Zároveň je bezpodmínečné nutné olej měnit pravidelně a ideálně mnohem dříve než při doporučeném intervalu výměny. Při každé aktivní regeneraci DPF filtru se totiž olej ředí naftou kvůli dovstřikům nafty! Během celého intervalu výměny toto naředění přesáhne běžně i 1 litr! Tak se postupně fatálně ničí motor.

Vhodný olej pro Váš vůz s DPF naleznete v našem eshopu. V případě více existujících možností je volba na Vás. V těchto případech ale doporučujeme se řídit normou uvedenou v manuálu k Vašemu vozidlu a tu porovnat s údaji uvedenými u konkrétní položky oleje v eshopu.

Níže naleznete kompletní technické vysvětlení problematiky naznačené v úvodníku.

 

V čem a proč jsou oleje pro DPF filtry jiné?

  • Oleje určené pro motory s DPF neobsahují siřičité přísady, které tvoří při spalovaní oleje popel.
  • Při použití nevhodného oleje se bude výrazně rychleji ucpávat DPF filtr a Vy mu tak extrémně zkrátíte životnost.
  • Ke spalování určitého množství oleje totiž dochází vždy, a čím více je motor opotřebovaný, tím více se oleje spaluje a DPF se rychleji plní popelem.

Proč je třeba olej měnit dříve než je předepsaný interval?

  • Každá aktivní regenerace DPF znamená ředění oleje naftou a tudíž snižování jeho mazacích schopností!
  • Výrobce motoru s tím počítá, ale jen pokud DPF a jeho řízení funguje tak jak má a zároveň se nepřetahují maximální předepsané výměny oleje! Je totiž nutné zdrůraznit, že automobilkou uváděné intervaly výměny oleje jsou maximální, nikoliv minimální!
  • Je naopak doporučené intervaly výměny oleje u vozů s DPF výrazně zkrátit. Oficiálně to žádná automobilka nepřizná, ale je to opravdu vhodné. Výrazně tím prodloužíte všem mazaným dílům v motoru jejich živostnost. Viz dále.

Proč se olej ředí naftou?

  • K pochopení je potřeba rozumět tomu, co se odehrává při aktivní regeneraci DPF.
  • Do spalovacího prostoru nechá řídící jednotka na konci spalovacího cyklu vstříknout palivo, které již nestihne shořet a odchází do výfuku, kde se má na katalyzátoru vznítit a následně v sousedním DPF filtru zapálit zachycené saze.
  • Bohužel vždy část těchto dovstřiků nafty steče po stěnách válce do olejové vany a olej se tak může naředit naftou. Průměrně probíhá proces regenerace kolem 10min a opakuje se každých 400 – 1500 km.
  • Mezi předepsanými výměnami oleje, tak zcela běžně přibude až 0,5l oleje (pokud vozidlo trochu „žere“ olej, tak to pak samozřejmě nepoznáte). Jak bylo řečeno, konstruktéři motoru a výrobci olejů s tím počítají pokud DPF funguje tak jak má. (pozn. ředění oleje naftou se týká i koncernu PSA, který používá speciální aditiva.)

Extrémní opotřebení motoru

  • V praxi to ale často bývá tak, že pokud má vůz problémy s DPF a nedochází ke spálení náplně zachycených sazí DPF, řídící jednotka se přesto snaží neúspěšně regenerovat stále dokola.
  • To pak znamená velké naředění oleje palivem (běžně 1-2 litry nafty v oleji), který rychle ztratí svoje mazací schopnosti a to vede k extrémnímu opotřebení všech mazaných částí motoru.
  • Předčasný kolaps dílů jako jsou vačky, písní kroužky, ojniční a kliková ložiska apod. je tedy běžný. Stejné opotřebení ale nastává typicky i pokud DPF funguje v pořádku, ale majitel výrazně přetahuje intervaly výměny, které jak bylo uvedeno výše nejsou minimální, ale maximální!

Nový olej vždy s novým DPF a zkrácené intervaly výměny

  • Obecně platí, že olej by se u vozidel s DPF měl měnit mnohem dříve, než je předepsaný interval.
  • A pokud se DPF filtr již ucpal a měníte jej za nový / vyčištěný / repasovaný, pak olej vyměňte bezpodmínečně vždy bez ohledu na ujeté kilometry od poslední výměny!
  • Dá se totiž předpokládat, že právě před konečným kolapsem DPF byla Vaše současná olejová náplň vystavena výše popsanému naředění naftou v důsledku opakovaných neúspěšných aktivních regenerací.

Jak poznám vhodný olej pro DPF?

  • Musíte znát předepsanou olejovou normu automobilky pro Váš motor (najdete v manuálu vozidla) a plnění stejné normy musí garantovat i výrobce oleje na etiketě. Například VW norma na oleje pro vozy s DPF je VW 507.00
  • U nás v eshopu DPF-CAT Systems naleznete ale ten správný olej u každého vozidla s DPF filtrem nebo dokonce přímo jako doporučené zboží u vybraného nového DPF filtru nebo služby Čištění nebo služby Repase.
  • Jako cenově výhodné oleje, při zachování špičkové kvality můžeme doporučit holandské oleje značky VAT.

Shrnutí o olejích pro vozidla s DPF

  1. U vozidel s DPF filtrem musíte vždy použít speciální „bezpopelné“ oleje, jinak si zásadně zkrátíte životnost DPF filtru.
  2. Olej měňte vždy dříve, než je doporučený interval výměny. Výrazně prodloužíte životnost motoru.
  3. Pokud měníte DPF filtr, vždy zároveň vyměňte i olej v motoru.