Katalyzátor je nejdůležitější díl výfukového systému nejen pro řízení emisí, ale je naprosto klíčovým prvkem pro funkci filtru pevných částic (DPF / FAP)! Jeho stav a kvalita je tedy naprosto klíčová. U benzínových vozidel se DPF filtr zatím nevyskytuje (brzy bude), ale při použití nového nekvalitního katalyzátoru se může běžně stát, že vůz již neprojde na Měření emisí, případně bude mít nekvalitní katalyzátor výrazně kratší životnost. Obojí z důvodu nízkého množství použitých drahých kovů v jádru katalyzátoru. Právě od jejich množství se nejvíce odvíjí jeho cena.
V DPF-CAT Systems nabízíme dvě možnosti řešení problému s katalyzátorem. Nový značkový katalyzátor špičkové kvality a navíc s výběrem z několika značek nebo unikátní službu profesionální repase katalyzátoru spočívající především ve výměně jeho jádra, která rozhoduje o jeho funkčnosti. Stačí si vybrat podle vaší konkrétní situace i finančních možností.
Pro starší vozy (EURO 1 až EURO 3) lze pořídit i velmi levný univerzální katalyzátor. Pro sportovní nadšence a závodníky nabízíme dokonce homologované závodní katalyzátory.
Chcete znát rovnou ceny všech níže uvedených služeb pro váš vůz? Přejděte přímo do Katalogu dílů a služeb a vyhledejte si snadno Váš vůz a porovnejte si všechny možnosti - viz ZDE
U jakéhokoliv katalyzátoru je klíčová kvalita spočívající především v tom co není vidět, a co bohužel před koupí nemáte jak zjistit, pokud zrovna nevlastníte specializovaný přístroj za zhruba 500.000 Kč. Jde o složení a množství jednotlivých vzácných kovů nanesených v jádru katalyzátoru.
V DPF-CAT Systems jsme to ověřili za vás a spolupracujeme pouze s takovými výrobci, kteří nepodvádí a skutečně používají potřebné množství garantující vysokou účinnost a dlouhou životnost. Pokud jde navíc o vůz s filtrem pevných částic, je tato skutečnost naprosto zásadní pro funkci DPF.
Než si tedy koupíte kdekoliv jakýkoliv katalyzátor, doporučujeme Vám si přečíst níže uvedené důležité technické informace, zvláště pokud řešíte katalyzátor pro vozidlo s filtrem pevných částic!
Katalyzátor je klíčovým prvkem výfukového systému pro řízení emisí hlavně jedovatého oxidu uhelnatého a uhlovodíků jak benzínových, tak i dieselových vozidel. U dieselových vozidel, je ale katalyzátor v posledních letech naprosto klíčovým prvkem i dalšího důvodu. Bez něj totiž nemůže fungovat filtr pevných částic. U vozidel s filtrem pevných částic (zatím pouze dieselových) si funkci katalyzátoru můžeme představit jako automatický „hořák“. Pokud má proběhnout aktivní regenerace DPF a spálit tak ve filtru nahromaděné saze, řídící jednotka nechá do výfukového systému odejít díky tzv. „dovstřikům“ paliva malé množství nafty. A právě na rozžhaveném katalyzátoru dojde k jejímu vznícení a následnému spálení sazí ve filtru na zbytkový popel. DPF filtr je vždy umístěn až za katalyzátorem.
Katalyzátor plní tuto svojí druhotnou funkci dostatečně účinně, pouze pokud má na svém hustém povrchu nanesené velké množství drahých kovů (platina, rhodium, paladium). Ty se s přibývajícím kilometry spotřebovávají a po cca 80.000 km tak již klesá účinnost katalyzátoru. Limit je většinou ale až někde kolem 150-200.000km. Vše je samozřejmě odvislé od konkrétního modelu a režimu používání vozidla. Negativní efekt ve formě vyšších emisí moc řidičů zřejmě netrápí. Ucpaný filtr už ale ano. Se snižujícím se obsahem vzácných kovů totiž zároveň postupně dochází i k prodlužování samotných regenerací DPF (to znamená velkou spotřebu paliva a hlavně velké ředění oleje naftou kvůli dovstřikům paliva) a s přibývajícími kilometry je nelze vůbec dokončit ani při jízdách mimo město. Následkem je pak právě ucpaný filtr a rovněž opotřebený motor v důsledku ředění oleje palivem.
Je málo známé, že zmíněné kovy používané v katalyzátorech, jsou dražší než zlato. To je důvodem, proč jsou katalyzátory (a DPF které je často obsahují ve svém těle) tak drahé a některým „nenechavcům“ stojí za to, je na parkovišti z vozu vyřezat. A to je také důvodem, proč existuje takové cenové rozpětí katalyzátorů a DPF různých výrobců. Spousta výrobců tak může bohužel podvádět. A jak? Právě na kombinaci těchto kovů (nejdražší je platina) a jejich aplikovaném množství. Cena katalyzátorů pro malé benzínové vozy není nijak likvidační. U dieselových, zvláště pak vozidel s větším objemem už ale jde o velké množství drahých kovů, na kterých jde šetřit, a rozdíly mezi jednotlivými výrobci mohou být skutečně markantní. Koncový uživatel nemá před nákupem dílu šanci tento stav ověřit. My ale ano díky přístroji níže a znalosti prodávaných značek katalyzátorů.
Pouze díky profesionálnímu přístroji – tzv. spektrometru v hodnotě cca 500.000 Kč je možné ověřit kvalitu katalyzátoru analýzou množství vzácných kovů použitých v jádru. Jádro katalyzátoru je syceno podle konkrétní motorizace kombinací Platiny, Rhodia a Paladia. Např. Platina je dražší než zlato, a proto celou řadu výrobců láká zde šetřit na úkor účinnosti a životnosti katalyzátoru. U nás máte jistotu, že koupíte pouze kvalitní neošizený produkt. A nebudete brzy řešit opět problém s katalyzátorem nebo i ucpaným DPF, který funkce CAT přímo ovlivňuje.
Použití takto levného – ošizeného katalyzátoru způsobí u moderního dieselového vozu nefunkční DPF, resp. funkční, ale pouze v omezeném režimu provozu – mimo obec. Např. ale ve městě se systému nikdy nepodaří regeneraci DPF dokončit kvůli nízkým teplotám nedostatečným pro vznícení vstříknuté nafty. To znamená spoustu vyplýtvaného paliva a především naředěný olej naftou (vždy část dodatečně vstříknuté nafty a její biosložky steče po stěnách válců). A i laikovi musí být jasné, že naředěný olej naftou je velký průšvih. Kvůli tomu dochází k obrovskému opotřebení motorových dílů, jako jsou vačky, pístní kroužky, písty, ojniční ložiska apod. Vše to dříve nebo později končí drahou opravou x-násobně přesahující cenu kvalitního katalyzátoru. S ředěním oleje naftou výrobci vozidel v omezené míře počítají právě kvůli principu funkce DPF. Nepočítají ale s ředěním větším množstvím, natož s přetahováním výměny takto naředěné náplně. A takto zlobícího vozidla běžně z motoru vypustíte náplň o litr větší než se tam nalila…Ano litr nafty oleji není opravdu raritou.
Na prvním obrázku jsou katalyzátory pro Renault Clio, na druhém pro VW Transporter. Na prvním obrázku je rozdíl vidět až po rozřezání, na druhém ho pozná i laik. Častější je samozřejmě první způsob. Nekvalitní, ale bohužel často i značkoví výrobci nešetří jen na množství vzácných kovů, ale i na jádrech samotných! Žádný z prodejců nové výrobky neřeže a neměří v nich specializovanými přístroji množství použitých drahých kovů. My ale ano! Můžete nám tedy věřit, že víme, co prodáváme. A to přímo od samotných a skutečně prověřených výrobců. Nebo si raději někde na internetu u nespecializovaných prodejců dílů chcete koupit zajíce v pytli? Paradoxně to kvůli zdánlivě nesouvisejícímu katalyzátoru může skončit i zničeným motorem.
V DPF-CAT Systems Vám nabízíme pouze katalyzátory špičkové kvality srovnatelné s originálem. Je-li to ale vzhledem k vysoké ceně nového dílu zajímavé, umíme nabídnout i profesionální repasi katalyzátoru spočívající především ve výměně jádra nasyceného drahými kovy na míru daného vozu, protože známe data od výrobce. Velikost sycení se výrazně liší, což velmi ovlivňuje cenu. Nové jádro pro BWM 530D je zkrátka x-násobně dražší než to pro Fabii 1.4 MPi. Pokud se rozhodnete pro nový katalyzátor, ten starý od vás vykoupíme, díky čemuž si cenu citelně snížíte.
Vzhledem k výše uvedenému a díky mnohem přísnějším kontrolám Měření emisí od roku 2016 je ve vašem vlastním zájmu neřešit podezřele levné katalyzátory. Draze se vám to nevyplatí. My se o tom sami několikrát přesvědčili.